När det kommer till marknadsföring och reklamprodukter är det viktigt att man alltid tänker igenom om de som tar emot produkterna verkligen kommer att använda dem. Jag skulle säga att det rent av är det allra viktigaste. Man kan ha en hur cool och bra produkt som helst men om ingen sedan använder den så har man lagt ned tid och pengar helt i onödan, och det är ju inte det man vill åstadkomma direkt inom marknadsföring. Jag tänkte därför i den här artikeln ge lite tips på vad man ska tänka på när det kommer till reklamprodukter och dylikt.

För det första är det viktigt att man ger sin produkt till rätt personer. Det vill säga att man ger dem till personer eller företag där de kommer att användas. Det är till exempel ingen bra idé att skicka reklamprodukter i form av godis till ett gym eftersom man i regel inte äter godis på ett gym. En bättre idé kan då vara att skicka dit vattenflaskor eller kanske proteinbars. Ett klassiskt misstag är också att man skickar pennor med en text på, men om man gör det bör man använda sig av kulspetspennor eller bläckpennor eftersom trycket på pennan försvinner i takt med att den vässas.

En annan idé kan vara att till exempel dela ut information på platser där man står och väntar och inte har något annat för sig, till exempel på tågperronger. En annan bra idé är att skänka snöskrapor till bilförsäljare som de sedan kan ge bort i samband med att de säljer bilen. Bilskrapor är något som är väldigt användbart och också väldigt billigt att tillverka. Huvudsaken är dock att man alltid tänker på att ge rätt typ av produkt till rätt typ av potentiell kund, annars finns risken att man har gjort ett jobb i onödan.