När man ägnar sig åt reklam gäller det att vara listig, och kanske särskilt om man ägnar sig åt att dela ut reklamprodukter som folk sedan kan använda. Ofta är det tyvärr så att folk helt enkelt tar emot en reklamprodukt men sedan slänger den eller helt enkelt inte använder produkten. På så sätt gör reklamen knappast någon nytta och det kommer endast att leda till att företaget i fråga förlorar pengar på affären istället för att gå plus som i idealfallet. Man behöver helt enkelt erbjuda reklamprodukter som folk faktiskt använder och inte bara gör sig av med.

Ett sätt att göra det på som ofta är väldigt effektivt är att anpassa reklamprodukterna efter årstiden, vad innebär då det? Jo det kan till exempel innebära att man ger bort produkter som folk behöver vid särskilda årstider. Vi behöver alla till exempel en fönsterskrapa under vintrar med mycket snö om vi åker bil och samtidigt som de är väldigt billiga är det något som folk kommer att använda och uppskatta, samtidigt som reklamen för företaget sprids.

Ett annat exempel är att på sommar och höst ge bort paraplyer med reklam. Alla blir glada över att ha tillgång till ett paraply och kan man då även göra reklam samtidigt så kommer andra människor utan paraplyer att lägga märke till och bli avundsjuka på paraplyet med loggan. Det gör att företaget fastnar i minnet, de kanske rent av blir sugna på att kontakta företaget.

När det kommer till varma sommardagar kan det vara lämpligt att ge bort reklamprodukter kanske i form av solglasögon, solhattar eller varför inte kepsar? Tänk dock på att plagg måste vara snygga för att folk ska använda dem så t-shirtar är vanligtvis en ganska dålig idé. Reflexer kan också vara en bra produkt under mörka delar av året.